Tuesday, May 1, 2012

Ohhh Pelissss !

www.tips-fb.com


Assalamualaikum wbt ;)

Hari ni still hangat duk sembang pasai BERSIH 3.0. Erm. Rase ape erk? Tade rase tapi ade juge rase naik menyampah bile tengOk masing masing duk pakat bertegang urat, yang ni kate dia betul, yang tu kate dia betul. dah tu sape yg salah??? Entah la..

Dan bagi aku, tak salah untuk kite mengutarakan pendapat, join sekaki sembang,berbincang pasai isu neh. tapi kalu dh tetibe kOmen post Org, pastu bagi ayat cam hareeeemmm sape le tak hangen kan ;) Nak mengOmen pun biar le ade adab kan ;)

Dulu pernah skali aku komen kat pOst member aku. Pasal hal rumah PPRT di Selangor. dalam post tu ade la kuar cite pasal sesape yg nak memohon umah PPRT kene bayar down payment RM3K.. aish mane plak datang istilah PPRT kene bayar neh. Pelik gak kan. Ye la, selama 2 tahun lebih duk meeting Focus Group Dungun, agensi pelaksana PPRT macam KETENGAH, RISDA, dgn Pejabat Daerah tak pernah plak cakap isu bayar membayar neh. Then, dengan ape yg ade dlm pen getahuan aku , aku terangkan la kat kawan aku. menerangkan secara baik, xde pakai ayat yang nak memaki hamun segala bagai. Sekali ade sorang perempuan kOmen."dah2 la tu nanti ade plak Org UMNO masuk MENYALAK kat post neh"

Pergh, ingat aku ni ANJING ke? Erm alahai, terkedu sat aku time tu.. Aish bile memikirkan kawan2, terus rase sentap, nak marah tu buang jauh-jauh. Ye la, tak nak la kan, Oleh dek sebab berlainan fahaman politik bOleh ilang kawan.. Memang terasa dalam-dalam weh..

Tambah plak 2,3 ari neh ngan isu BERSIH, lagik la makin kecoh. aku sebOlehnye tak nak melibat sebarang unsur-unsur politk kat wall FB aku. Yer, sebab aku hormati pendirian dan fahaman politik kawan-kawan aku yg lain. Tak nak la kawan-kawan aku cop aku ni hard core parti politik mane-mane..

Cume satu la aku nk cakap kat sini, biar ape pun skali fahaman politik kite, jangan terlampau taksub sampai kite tak nak salah dalam ape yg kite sokong. Nak sokong biar bertempat. Bile berhujah, pakai ayat yg mampu membuatkan org lain membaca dalam keadaan tersenyum,. bukan sampai menegangkan segala urat saraf. Then pada mereka yang cakap aku jahil, tak tau hukum agama, bawak-bawak la insaf. Sape la kite ni nak melabelkan orang sebagai kafir, jahil? Aku sedar setinggi mane ilmu agama aku. Aku bukan ustazah, aku bukan anak ustaz.. aku manusia biasa. Alhamdulillah, mak bapak aku dah bagi ilmu agama yg cukup untuk aku buat panduan dalam meniti kehidupan aku seharian.

Dalam bab politk pulak, aku bukan seorang yg buta politik.. dari kecik aku dibesarkan dalam keluarga yg memang terlibat dengan parti politik. Cume bapak aku tak pernah 'mewajibkan' untuk anak-anak mengikut fahaman politik beliau. Anak-anak dah besar dan tau mane yang perlu mereka pilih. aku bukan orang yg bute sejarah. Kalau rase nak berdebat dgn aku hal politik, aku x berape nk menggalakkan sangat. aku tak suke. aku x suke bertegang urat disebabkan politik.

Aku ade pengalaman aku sendiri dalam bidang politik. aku pernah rase macam mane perasaan jadi pengundi hantu (walaupun sebenarnye aku mmg dah layak mengundi + 2008 memang dh membuang undi), hampir nak dibaling batu + botol air mase pilihanraya kecil K.Terengganu. Eh eh, sape yg nak membaling tu?? Biar la sape pun.. Hanya Allah yg tau..

Pesanan aku, jangan terlalu taksub dengan sesuatu yg kite sendiri tak terlalu pasti dengan kebenarannye. Kalau kurang ilmu, cari jalan untuk menambahkannye.. Lengkapkan diri dengan ilmu dunia & ilmu akhirat. Ibarat cakap mak aku, Ilmu dunia dah kurang, ilmu akhirat jangan le tak de langsung.. Kalu kite tatau pape, jangan sebuk nak mencelah, jangan sebuk nak tunjuk pandai, nanti kite juge yang tersungkur..

Dan pada mereka yang melabelkan aku jahil. kafir, bOdoh, anjing, aku hanya mampu menitipkan kalimah ALHAMDULILLAH ;) Semoga kehidupan kamu terus diberkati dan dilimpahkan rahmat Illahi ;)

p/s : Tersenyum je aku taip entry neh.. Sebab? Entah...

0 comments:

tt