Thursday, December 21, 2017

INTERVIEW DI SITE

www.tips-fb.com

Assalamualaikum wbt 
πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰

Lame tak update pasal interview kan. Hahaha lepas setahun ni, semalam baru ade company panggil untuk interview. Jawatan kerani di construction je. Eh sesuke jeeeeee. Hahaha 

Nampak je macam jawatan biase biase tapi calon yang datang ramai. Dah le fresh graduate. Tercabar akak yang dah kertu ni. 

Aku memule nak pegi pakai kemeja dan seluar je. Pastu terfikir balik, sebab jawatan ni untuk bahagian admin kan, mesti kene pakai biar nampak formal sikit. Last last iron baju kurung. Tak nak print resume ape semua. Ingat nak bawak fail sijil je. Macam tak kena pulak, gigih bukak lappy update resume, susun sijil. Hadoi bersungguh benar  la kan. 

Pagi esoknye terbabas bangun lambat. Interview 930 am. Kelam kabut jugak nak siap. Sambil duk bersiap, sambil tu jugak la google pasal company. Hahaha bongok la. Bukan ape nak tau ape previous dan latest company tu handle projek. Kene la amik tau jugak kan.Tapi serius, aku tak tau pun sebenarnye skop keje tu macam mane. 

Aku sampai dalam 15 minit sebelum 930 am. Agak ngek jugak la masuk site dengan baju kurung. Pekerja pekerja tengok je ade perempuan duk berjalan dalam tu. Aku pun tak cerdik jugak. Pakai tudung dengan baju kaler pink. Memang jadi perhatian la kan. Hahah perasan! 

Aku yang ke 3 masuk untuk interview. Masuk dalam tu baru la tau skop keje ape sebenarnye. Hahaha tu pun sebab aku tanye. Panel bagi peluang tanye soalan. Tu je yang dalam kepale. Nak keluar lepas interview tu, lupe nak ucap terima kasih. Nasib baik ingat nak salam. Hahaha 

Cume ape yang aku perhati kan ari tu, resume. Resume orang lain agak menarik. Memang menarik perhatian. Dalam sehelai kertas semua ade. Tapi bagi aku agak crowded la. Based on pengalaman, resume ni biar orang senang hati bile tengok. Senang cite, neat and clean. 

Pastu pakaian. Yes, dibenarkan untuk pegi interview untuk berpakaian kemas dan bersesuaian dengan jawatan yang dipohon. Tapi jangan melebih. Ni pakai kemeja jeans, seluar palazo. Agak tak sesuai. Macam kurang formal pulak. Nasib baik semalam, masuk bilik interview tu bukak kasut, kasut masuk dengan kasut, aku sendiri pun fail jugak! Sebab semalam pakai sandal je 

Pastu kaler baju + tudung. Apehal semalam diaorang semua pakai kaler gelap eh? Hahahaa aku pulak yang risau. Kaler ikut keselesaaan diri. Aku mungkin dah terbiase nak g interview mesti nak pakai kaler yang soft dan sweet je. 

Lain lain tak de kot. Rezeki tak tau la menyebelahi sape. Untung sabut timbul, untung batu tenggelam. Moga moga ade rezeki. Sebab semalam aku mintak gaji murah je. Hahaha a


Ok tu je. Bai!

0 comments:

tt