Monday, July 21, 2014

Sahur-Puasa-Terawih

www.tips-fb.com

Assalamualaikum wbt 


=) 

Lepas pejam, celik. Pejam lagik, celik lagik. Pastu kedip kedip kelopak mata. Sedar tak sedar dah masuk minggu akhir puasa. Minggu yg agak penuh dugaan. Ye la, dah akhir akhir puasa ni, energy makin down. Muahaha. Macam budak budak baru belajar puasa kannnnn.. 

Lets start with SAHUR! 
Aku spesis payah bangun sahur. Dari aku start belajar puasa, sampai skarang memang liat nak bangun sahur. Tapi bile time duk hostel, senang plak bangun. Lauk tak best pun, elok je tekak aku telan. Time duk U lagik la. Siap bangun preparw for sahur. Prepare konon. Padahal masak megi goreng instant, buat hot choc, buat nes 3 in 1. Nadia, kalu ko bace entry ni, mesti menjejes aor liur ko terbayangkan megi aku kan. Hahaa. 

Zaman arwah ayah aku ade dulu, dia la orang yg paling bersabar nak kejutkan aku bangun sahur. Kene bangun weh, makan. Dia dh pesan siap siap kat Puan Mak, suruh buat ayam goreng. Sebulan puasa, sebulan la bersahur aku makan ayam goreng. Tapi biase la, anak ni akai panjang. Sengaja malas makan sahur, sebab esok bile balik sekolah, buat buat muke letih, badan lembik gigil semacam, mesti arwah suruh aku berbuka. Sampai sekolah menengah aku pakai taktik cam tu. Haha..

Lagik satu, zaman aku kecik kecik dulu, toilet umah aku kat luar. Bile bangun sahur, mesti aku kencing dulu. Dah siap basuh basuh muke, nanti bile dh jalan nk masuk rumah, mesti aku bace niat sahur kuat kuat. Sampai sekarang kene bace niat kuat kuat. Xleh nk bisik bisik. Apehal xtau la aku ni. Bile dh tua ni kan, bile makan time sahur, mesti perut aku meragam. So, sekarang sahur aku minum air masak je. Tak pun, telan telur goreng dgn harapan perut tak sakit tekak tak loya sampai ke waktu berbuka.. Banyak songeh kan! 

Sambung dengan berPUASA! 
Aku start belajar puasa penuh masuk umor 10 tahun kot. Tu pun sebab tercabar setiap kali ustazah tanye dalam kelas sape yg puasa penuh sebulan. Lepas tu bile tak penuh puasa, ustazah tanye macam macam. Dah masuk sekolah menengah tu, start le tak penuh puasa. Biase la ade sebab kan. Bukan sesajoo yerrrrrr

Time puasa ni tekak aku banyak cekadak. Nak makan memacam. Contoh, ari tu mengidam nam makan ayam goreng kunyit. Pastu tengok iklan F&N kat tv, nampak air oren. Sampai terase kat tekak ni ha. Cepat cepat pegi beli. Hari ni mengidam coca cola pulak. Muanahahahaa.. 

Pernah satu mase dulu, sebulan puasa, bukak puasa, sahur aku minum air bikarbonat oren je. Arwah ayah aku ikutkan je. Sebotol untuk 2 hari. Untuk aku sorang je air tu. Orang lain tak leh usik. Dilayankan je, janji anak bongsu dia ni boleh puasa sampai sebulan. Mengadakan! 

TERAWIH 
Alhamdulillah, year by year makin bertambah rajin berterawih. Seronok sebenarnye berterawih ni. Sambil berterawih, boleh jumpe jiran tetangga yg jarang bertegur sapa tu. Kikikiki

Ha tu je citenye. Pape pun, Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri. Maaf Zahir Batin. Nanti aku buat entry raye pulok yer. Kalu aku rajin leeeeeee

0 comments:

tt