Tuesday, November 26, 2013

Berapa Hala?

www.tips-fb.com

Assalamualaikum wbt

=)

Berapa hala? Berapa lane? One way? Two way? Eh??

Haha sebenarnye entry ni pasal komunikasi. Berkurun dh aku nk up entry tapi payah kemain kann.. Simple je sebenarnye. Aku pernah kene tegur ngan sorang kawan. Classmate aku time form 5. Bile masing masing dh masuk u, keep in touch la konon kononnye. Kawan aku sms, aku reply ape yg ditanye, dia tanye lagik, aku reply lagikk. Gitu la terusnye. Tetibe, dia sms, 'saye x suke komunikasi 1 hala'. Weh terkedu aku jap. Haha. Tapi tak sentap la. I dont expect yg dia akan sms cam tu sebab kawan aku ni org yg pendiam dalam kelas dan boleh dikategorikan skema sket. Rase awkward la nk communite ngan dia kan. Memang la aku spesis ho ha dan dia pun dh sedia maklum kot ngan perangai aku.  Tapi dalam kes tu, kene la ikut rentak dia kan. Dh tau dia jenis diam, tak kan nak main taram je sms kan. Ngan kawan kawan lain pun same jugak. Kalu jenis gile gile, tau la cam mane aku nk sms kan..

So, bile dh start keje ngn org ramai *tolak tepi la time praktikal kan* esp mase kat Ceria, kene hadap ngan macam macam perangai manusia. Taste pun lain lain. Termasuk la ngadap manager yg agak racist! *hate to say that* ye la ko bos, semua pekerja Malay, ko lain bangsa, nampak la permainan situ. Asal nak marah bebudak, ko cakap bahase ko. Mane la org nk paham. Ko speaking pun budak budak tak paham sebab ko amik budak keje semua yg low education. Senang ko nk membahan kan. Sampai la 1 hari, dia maki sorg budak sebab check stock barang, x same stock dalam system. Ko nk marah budak tu pun agak agak la, ni marah depan customer, pastu carutkan pulak. Budak tu tak paham. Memula aku biarkan, lame lame makin kuat dicarut. Customer pun geleng geleng kepale. Naik hantu la time tu. Kene sedas ngan aku. Tercungap cungap org tua tu dengar high pitch aku. Terus balik tempat dia, urut dada. Haha dh la org tua tu ade masalah jantung.

The next day, dia panggil aku. Cakap one to one la kononnye. Niatnye nk sekolahkan aku sebab malukan dia the day before tapi dia silap, dia yg kene balik. Aku cakap ngn dia jangan sesuka hati carutkan bebudak tu. Diaorg tak paham janganlah take advantage. Bile buat salah, panggil tegur elok elok. Budak tu dah low edu, ko pulak buat cam tu. Aku pun mintak maap la jugak kan sebab termarah dia. Rupenye selama ni bile dia marah budak budak, tak de yg berani nak bersuara. 2 minggu lepas tu aku berenti keje sebab dapat keje tempat lain.

Bile keje tempat lain, lain la pulak ragamnye. Ho ho. Tapi tak mo cite. Cumenye , cara komunikasi tu penting. Skali kene cakap ok la lagi. But bile dh few times, keep saying on the same things confirm la ko akan kebaboom kan. Kene pandai control temper la walaupun kadang kadang terbabas jugak. Sorryyyyyy!

Tu bab keje, bile masuk bab personal aku tengok keadaan. Untuk org yg agak close menceceh la mulutnye termasuk la dalam wechat ke, sms, whatsapp, bbm semua. Tapi kalu org yg kenal tapi tak rapat  lain la pulak kan. Kena behave la. Tak kan nak main redah je. Kalu org yg rapat ngn aku, bile communicate, dia cam dingin je, haa nanti ko dapat la sms aku sepatah sepatah. Haha mencik tauuuu.. Tu ari tu tersound kat fb. Haha mulut ngan tangan same laju jeee nk hangen kann.. Tapi seriously la kalu aku moody, ko jangan la nk suruh aku cakap banyak banyak. Memang tak la. Tunggu aku cool dulu la. Muahahaa

But for me la, komunikasi ni penting sebenarnye. Kena make it becomes so great la kan. Baru la org tak bosan ngan kite.  Dan paling penting, untuk jage hubungan sesame manusia la kan. Tak mo gaduh gaduh. Life is short kan, so full it with sweetness la kan ..

Last but no least, entry ni bukan untuk perli sesiape. Sebab bile kite menulis pasal sesuatu, kite sebenarnye tengah mengingatkan diri kite jugak.

Jaga komunikasi, jaga hubungan!

Adios

P/s : last week pegi 1 opis gov, salah kaunter je kot, tegur la elok elok kan. Nasib baik la kene jejak opis tu 7,8 tahun skali

P/s/s : awak, bile mulut tak mampu nk bercakap, biar tulisan je duk pot pet 

0 comments:

tt