Wednesday, November 28, 2012

Anak Kampung ~

www.tips-fb.com

Assalamualaikum wbt =)

Meh layan lagu ni ..

Mesti korang tau kan lagu ni :) tipu la kalu tatau, tak pernah dengarkan.. lagu ni glamer skarang. hari hari duk ulang siar kat radio. aku minat la jugak kan. wat ilang bosan.

kembali kepada tajuk asal entry neh. anak kampung. yer, aku anak kampung. memang aku budak kampung. sebab aku tinggal kat KAMPUNG tok kah. dan hari-hari aku balik kampung. kan umah aku kat kampung. kalau kat BANDAR, maknenye balik bandar la kan..
Jalan Kg Bemban
 Hari hari aku lalu aku duk lalu jalan kampung. Ye la, nak sampai umah aku tu kene lalu 3 kampung dulu. kawasan kampung aku tu bukan le hujung dunia tapi kawasan pinggir bandar. tak de la kawasan pedalaman mane kampung. cukup infrastruktur semua.

Kat bawah tu jalan yg hari hari aku duk lalu ulang alik nak g  keje balik keje.. Best woo pepagi nak g keje ade kera,monyet duk meneman sepanjang jalan. Lembu pun ade.. tu yg bOleh aku tabrak ari tu.. Kalu ari 'bernasib baik' macam pagi tadi kan, terserempak ngan wild boar :( Menggigil lutut kering aku neh.. Ye la, menatang tu kan tak reti nk wat u turn.. jalan straight je ke depan.. yang dirisaunye aku ni tak sempat nak u turn ke mana-mana.. hehe..




Ini Kampung Saye !


Bangga ape weh jadi Org kampung neh. aku kekadang rase meloya jugak tekak  ngan manusia yg keje setahun dua luar dari kawasan kampung halaman, balik sekali sekala ke kampung berlagak ya hammpunnnn ! Nape la nak buat buat lupe asal usul kan.

aku paling menyampah bile org duk persoal apepasal aku keje kat dungun je. tak cari keje luar dari Dungun. Kononnye duk Dungun ni otak tak berkembang. sebab hari hari ngan environment yang same.dah rezeki aku kat sini. at least aku kuar jugak dari Dungun ni nak timba ilmu. 3 tahun duk Sintok dan aku rase same je cam aku duk kampung sendiri..

Dungun ni tak de la mundur dari segi pembangunan. Infra cukup semua walaupun tak de shopping complex besar-besar, cukup le ngan pasaraya yg ade untuk jual segala keperluan harian tu. Ade Uitm, ade politeknik, ade skolah asrama penuh, ade skolah teknik, ade skolah premier. tak de ketinggalan pun.. sebab aku rase sesuai la kan dengan institusi pendidikan yg banyak kat Dungun ni, bab 'hiburan' tu jadik kurang sket..

so, tak perlu la nak meremehkan org yg duduk kat kampung ni. same je. memasing ade asal usul sendiri. bukan lekeh pun kami orang-orang kampung. kami blaja kat skolah jugak. masuk u jugak. keje best-best jugak..

mase kecik dulu, aku rase cam bebas je nak masuk 'parit' tangkap ikan, ikut mak aku masuk kebun sayur. yes, dulu mase aku kecik-kecik mak aku tanam sayur, ubi kayu, ubi itik, ubi badak dan memacam ubi lagik. skarang, dah tak tanam sayur. kawasan kampung aku sekarang dh penuh dengan kelapa sawit. mane-mane tanah terbiar, buat tanah berkelompok tanam kelapa sawit. dapat untung jugak orang kampung kan. belakang umah aku ade pokok getah. tapi bukan hak milik kami. hak orang lain. dulu zaman kecik-kecik, ikut mak aku cari kayu api, sesambil kutip biji getah. balik umah, badan berbintat kene gigit ngan nyamuk. ala, tak de heran pun mase tu..

ade mase, ikut mak aku g cari lembu. kawasan tempat lembu lepak tu ade tali air. kekadang sesambil cari lembu yg tak reti nak balik umah tu, sempat jugak kutip buah kemunting. sekarang punye la susah nak jumpe buah tu. kekadang ade makcik makcik bebudak yg duk mancing ikan kat tali air. aku memang fail bab pancing mancing ni. kalu tangkap ikan kat dalam parit, yg tu memang aku reti.

tapi sekarang tak leh dah nak wat semua tu. aku kan dah tua. tak kan le di usia cam ni aku nak turun masuk parit tangkap ikan lagik kot. dats why aku suke jadi budak kampung. life bebas. banyak menda boleh blaja secara tak langsung.

tu pandangan aku la. kompem ade yg tak puas ati pas ni kan.. walau mane skali pun kite pegi, ingat asal usul kite.. sebab jauh mane pun peginye, nanti kembali pada asalnye jugak.. aku tak tuju kat sesape.. peringatan untuk diri sendiri jugak ni..

Okeh. tutup mulut. menguap tak sudah sudah.
Adios

p/s : jasad aku kat Opis, jiwa dh sampai mane tatau

0 comments:

tt