Monday, February 2, 2015

Sotong Masak Lemak

www.tips-fb.com

Assalamualaikum wbt 

=)

Lame gile kot tak share amende yang aku masak kat blog kan. Semalam Kak Kay ade kasik sotong. so, kat office tu dah terbayang-bayang sotong masak lemak macam Puan Kakak selalu masak tu. Yummehhhhhhh. Jadinye, sebelum lunch hour tu, dah listkan bebarang basah yang nak kene g beli. Maklumlah, dah lame dapur rumah tu tak berasapkan. Hahahaha

So bahan-bahan untuk masak lemak sotong : - 

Sotong (bahan utama ni kan, kalu tak, tak jadinye masak lemak sotong)
Santan 
Bawang Putih 
Bawang Merah (semalam tak de bawang merah, aku ganti dengan bawang besar. haha) 
Kunyit Hidup 
Halia 
Serai 
Cili Padi (Cili besar pun boleh gune) 
Kacang Panjang 
Tomato 


Cara memasak : 

1. Blend cili padi, bawang putih, bawang merah, halia, kunyit. Macam aku semalam, aku blend semua bahan tu dengan santan siap-siap (Gila pemalas kan!) Kalu korang rajin, korang boleh tumbuk tumbuk je bahan tu semua. Aku tak berape nak rajin 

2. Masuk kan bahan-bahan yang dah diblend tu ke dalam periuk yang dipanaskan. Kacau-kacau dulu sebab nak agak kepekatang yang kite nak 

3. Kalu agak pekat, tambahkan air. Measurement memang tak de, sebab aku main agak-agak je. 

4. Serai tu titik kan je, pastu campak dalam periuk. 

5. Biarkan kuah tu sampai mendidih. Kena kacau perlahan-lahan tak nak bagi pecah santan, kalu tak nanti masak lemak korang bile hidangkan, lemak kat atas, air kat bawah 

6. Bile dah agak-agak kuah tu dah masak, masukkan sotong, kacang panjang, tomato. Letakkan garam ikut deria rase korang

7. Kalu rase kuah kurang pedas, boleh potong cili padi, campak campak je dalam kuah 

8. Kalu nk aroma lagik best, carik-carikkan daun kunyit dan masukkan ke dalam kuah. 

Kacang panjang tu sebenarnye, elok masukkan last skali kalu tak nanti jadik lembik. Kalu rase kurang masam tomato tu, boleh tambahkan asam keping. Aku semalam lupe kat mane asam keping duk bermastautin. Muahahaaha 

Simple je kan? Boleh tukar-tukar dengan udang, ikan, ayam semua. Tapi aku rase sotong lagik win kot untuk masak lemak cam ni. 



Untuk pairkan masak lemak ni, aku terniat nk buat sambal tak de belacan. Just cili padi, gula, garam, cuka. Tapi bile kisar, tak berape nk halus, so ambik jugak inisiatif untuk menumbuk. Kikikiki

Memang pedas berapi weh. Pijar je rase mulut 



Tak tau la gamaknye bile pulak nk share mende aku masak. Hahahaha

Adios!

p/s : for a beginner cook, aku rase resepi ni ok la. Jangan la nk membahan jek. Hahaha

0 comments:

tt