Tuesday, August 5, 2014

Raya Datang Lagi

www.tips-fb.com





Assalamualaikum wbt 

=) 

Macam tak caye Ramadhan dah berlalu pergi. Aku still blur bile bangun pagi. Boleh breakfast ke tak ni. Eh dah habis puasa kan. Haha. Pastu bile time Maghrib asyik duk terpandang pandang je meja makan. Gile ar. Kemaruk nk berpuasa. Itu la jadinye bile hari hari terakhir Ramadhan dh naik bendera Jepun. 

Ni dh masuk minggu ke dua raya. Aku baru amik mood nk update pasal raye. Tahun ni Incek Abang balik beraye ke Losong. Puan Ustajah beraye kat Raub dulu. Puan Kakak beraye kat Teluk Lipat. Jadinye, tinggal la Mok Ja beraya kat Tok Kah ngan aku dan mak. Memandangkan raye ke 3 Mok Ja ngn Abg Zul dah start keje, dioarang decide nk balik Kole Berang lepas Sembahyang Raya. Puan Mak nk ikut, aku pulak malas. Sebab perut duk meragam. Lepas tu rase penat, sebab pagi pagi dh duk gonyoh periuk belanga bagai. Malam raye boleh pulak tak de air. Bengang je wehhhhh. 

Jadinye, lepas pikir namploh kali, aku ikut le jugak ke Kole Berang. Tengah duk siap siap, eh ramai pulak tetamu bertandang. Diaorang layan, aku duk pakai tudung. Skali duk belit belit half moon shawl tu, tak menjadi. Gamaknye dh lame tak pakai shawl, gitu la jadiknye. Terus iron tudung bawal. Abis cite. Kikikiki 

 
Time ni elok lagi dia punye perangai.


Time ni dh otw balik Dungun. Tak kasi aku bercakap. Eh tak habis lagi cite pasal raye Kole Berang. Dalam pukul 1 cam tu sampai la ke Kg Alur Lit. Skarang kan musim buah. Kiri kanan jalan nampak buah rambutan, duku, langsat. Meleleh air liur. Rumah kakak Abg Zul pun same. Kemain lebat lagi buah. Siap ade manggis lagi. Aku kan perut tengah sentap, makan buah buah, pastu minum sunquick. Duk berdoa jangan la sakit perut. Dalam pukul 4 Abg Zul ajak balik. Before masuk highway, cepat cepat suruh Abg Zul cari masjid. Nk menuju ke toilet la. Perut dh kemain tak selesa. 

Sampai sampai rumah, terus terkam makanan. Aku kan tengah diet nasi, kemain lapar perut ni. Tak kan nk masak megi kan, amik le jugak nasi himpit seketul. Tak menahan nengok kuah kacang dengan rendang ayam. 


Ni yg belum masak. Yg dh masak aku lupe nk snap. Alahai sedapnyeeee. Siap makan, kemas kemas dapur, lipat kain. Duk doa dalam hati, jangan la ade orang datang beraye malam tu, sebab dh tak larat sangat. Pukul 9 lebih masing masing dh tertido. 

Esoknye, Incek Abang, Puan Ustajah pun sampai. Malam tu semua makan malam kat sini. Cukup korum anak beranak. 

Lauk simple je. Ayam goreng, telur dadar, rendang paru, ikan singgang, sambal hitam, ulam ulam, budu. Perghhh sedap. Aku makan bihun dengan lauk lauk. Kikikiki. Boleh lagi kawal nafsu nk bernasi tu. 

Esoknye beraye umah MokCik. Raye ke tiga baru sampai. Pegi waktu petang, xde juadah meriah la. Makan kuih kuih je. 



Nampak tu, Abg Long kawasan duk urut kaki Puan Ustajah. Kemahinnnnnn kannn


Budak budak tanye, aku nk g mane. Aku cakap p cari 3g. Padahal aku duk perasan selfie dengan pokok rambutan. Sedap koooo makan rambutan fresh dari pokok. Aishhh


Hari raya ke 4, ade kenduri rumah Pok Su Seri. Rumah dia selang 4 buah je dari rumah. Tapi malas nk jalan. Naik kereta. Along parking betul betul depan rumah pengantin. Haha. Bile turun kereta, semua orang pandang. Lahabau betul ar budak ni. 


Puan Ustajah sebuk suruh snap gambor dia makan kerabu sere tu. Tu Abg Long kawasan ambilkan kerabu penuh sepinggan utk bini kesayangan dia. Kenyang, balik rumah. Eh ade suprise pulakkk. Mak sedare belah arwah ayah aku datang. Tak de inform pulak tu. Dah le aku ngn bebudak je duk kat rumah. Berkejaran kiteorang buat air. Eh duduk je tak sampai setengah jam, terus nk balik. Rase cam marathon 4x4 wehhhh. 
Lepas diaorang balik, Incek Abang sampai. Nk g makan kenduri. Pegi lagik skali.


Echah kusyuk tawaduk duk main game. Aku makan bubur kacang je. Lapor balik. Kikikikiki. 

Itu je cerita raye tahun ni. Untuk minggu pertama la. Minggu lain lain aku tak tau. 

Kesempatan ini, aku nak mintak maaf banyak banyak kalu kalu ade entry aku yg menyakitkan jiwa raga orang lain selama aku berblogging ni. Selamat Hari Raya. Maaf Zahir Batin. Eh tak lupe jugak, Chukie Sarah, thanks sebab mati beraye ke Tok Kah tahun ni. Next year mai bertiga pulak yer.

Kilokiki. Aku belanja gambor 3 anak dara sekeping yer. Aku nk buat entry lain pulak. 

Adios! 


0 comments:

tt