Friday, June 27, 2014

Campur Campur

www.tips-fb.com

Assalamualaikum wbt

=)

Ni entry bercampur canpur. Awal awal lagi aku bagitau. Haha sebab aku malas nk buat entry banyak banyak. Aku malas tahap teruk.

1. Mimpi
Aku kan lately ni suke mimpi pelik pelik. Siap mimpi orang bertunang. Ohoi. Pegi jauh jauh la. Nak bertunang ke hape ke pegi jauh jauh la. Pegi bertunang tempat lain. Ni dalam mimpi aku jugak nk masuknye. Choi la. Aku dh la spesis susah nk tido. Dah mimpi pelik pelik, pastu tengah tengah malam tu terjaga. Mule la nk pejam balik tu kemain payah. Duk kelip kelip mata, sedar sedar dah subuh. Tak ke haru tu. 

2. World Cup 
Sekarang kan musim demam piala dunia. Aku memang tak sokong mane mane. Nk amik port pun memang tak ar. Tak berape nk minat. Cume yg jadi masalahnye, hal tido jugak. Haha. Tengah aku sedap sedap tido, tibe tibe dengar orang jerit 'Gollllllll!!!!!!!!!' Terus celik luas biji mata weh. Tak jadi mimpi best. Haha terus jadi nightmare. Scroll newsfeed FB, timeline Twitter pun semua duk pakat cite hal bola. Cepat cepat la habis ye world cup eh. Is is nk tido lena. 

3. Bahasa
Hari tu ade tertengok kat Instagram. Ade sorang parent upload anak dia punye result exam. Baru darjah 1 anaknye kalu x silap. Dia risau sebab subjek bahasa anak dia sangat lemah. Yg tu aku x kisah la. Tapi yg menarik biji mata aku tu, komen sorang makhluk tu. Dia cakap kalu x score bahasa malaysia, its ok la. Melainkan budak tu skolah kerajaan, baru senang nk further studies. Ermm. Tapi bagi aku la, as a Malaysian, kite kene pandai Bahasa Malaysia. Dah sah sah tu bahasa rasmi negara. Aku pun admit. Aku punye tatabahasa memang tunggang langgang. Dari primary school lagi, bile bab tatabahasa, memang aku fail! Kalau mengarang memang tak de masalah. Aku memang terror bab menggoreng. Tapi bile tatabahasa memang gigil kepale lutut. UPSR, both subject bahasa aku dapat A. PMR pun same. Bile SPM, Bahasa Malaysia aku dapat 1A, English 4B. Di situ dah menurun sikit. Bile masuk STPM, bahasa Malaysia aku menjunam terus result. Dapat C+! Terkejut beruk cikgu aku. See. Sebab mase STPM, paper 1 BM tu full tatabahasa. Nak menangis aku menjawab. Susah woooo. 

Sampai skarang aku terkilan. Tapi yg aku nk point di sini, ko nk skolah kerajaan ke, private school ke, Bahasa Malaysia tu kene score. Tu bahasa kite. Bahasa yg semua orang dlm negara kite gune. Orang luar pun sebuk nk belajar, tapi kite amik mudah je. Malu siott. Pikir pikir kan la. Lagi la skarang, nk masuk U, Bahasa Malaysia kene kredit kalu x, repeat la Paper July kan. 

Aku memang respect la kat kawan lawan yg jadi Cikgu BM :) 

4. PUASA
Dah masuk bulan puasa ni. Amacam puasa? Haha nanti aku buat entry khas untuk puasa dan sahur ye. Nk imbau kenangan zaman dahulu ye :) 

5. MAXIS 
Aku memang selalu hangin dengan maxis ni. Lately service teruk gile area umah aku ni. Kadang kadang tu sehari suntuk no service weh. Geram jeeeeeee

Dahhhh. Tu je entry campur campur aku ni. Adios


0 comments:

tt