Thursday, March 6, 2014

Bulan Opocot!

www.tips-fb.com

Assalamualaikum wbt.. 


=) 

Muahahaha.. Ni  entry bertangguh weh. Matik ar sebulan skali je update blOg dah. Tahap teruk sesangat dh aku ni. Hahaha.. 


Okes. Start cite. Cam ni citenye, awal bulan hari tu, maksudnye bulan lepas ar. Kawasan Tok Kah satu malam tu tak de letrik. Start dari pagi lagik. Petang ade jap. Sempat le charge powerbank, phones semua. Hari Isnin malam Selasa. Kan malam tu malam aku hadap tv, Incek Mc Garret kan kuor tv. Jadinye, tetibe pukul 9 lebih, letrik tetibe tak de weh. BlackOut waktu malam memang hazab. Dah le malam tu tak dinner lagik, pasang le lilin segala ceruk umah. Tambah adventure lagi, malam tu Addin ade skali. 


Memandangkan malam tu blackOut, cOverage phOne pun buat pasal jugak weh. Siap dinner segala, pukul 11 lebih cam tu masuk bilik, duk menunggu dengan harapan, letrik ade pukul 12 tu. Nk charger phOne, nk layan Mc Garret tapi sudahnye tak de jugak. Sampai le pukul 1 lebih, aku dengar Puan Kakak duk kecOh. Yang sempat aku cerna, 'Yu, umOh Kak Siti terbakar!' Otomatik bangun weh, capai phones, cabut stoking (malam tu sejuk gilesss, pakai stOking siap siap weh!) terus lari keluar. Aku lupe aku kejutkan ke tak Puan Mak. Lari punye laju nk g umah jiran, lupe pintu pagar kunci. Hahaha.. 

Sambil aku lari, sambil aku call bOmba. Umah jiran aku tu selang dua buah je dari umah. Api memang besar weh. Tu 1st time aku tengOk umah terbakar depan mata. Mase aku call tu bOmba kate aku Org ke 3 dah wat repOrt. Mase tu terbayang macam mane la keadaan Kak Siti 4 beranak. Husband dia tak de kat umah, keje kat Kuala Berang. Memang ajaib la aku bOleh berlari lagu giler. Mase aku sampai tu, bahagian dapur dah hangus habes, ruang tamu je ade lagi. 



Dalam setengah jam lebih jugak bOmba sampai. Dah le salah masuk kampung lain. Sempat le aku call 17 kali sebelum bOmba sampai tu. Sempat le jugak menyekOlahkan bOmba. Hahaha. Dah le pili bOmba dah tak de weh, bOmba kene amik air 1 km lebih. Tekanan air pulak rendah. Memang rentung abes umah. Tapi aku tak kan uplOad la cam mane rupe umah terbakar tu. Walaupun tak de pape yg tinggal, tapi alhamdulillah, diaOrang semua selamat. Dalam 2,3 ari jugak diaOrang tumpang umah kami. Small matter je tu. 

Till now, aku memang cepat je terkejut ngan api -_- 

3,4 ari lepas kejadian tu, ari Jumaat cam tu, dalam pukul 9 lebih, tetibe bunyi siren ambulans, bunyi macam dekat je. Rupenye masuk umah jiran aku yg depan tu. Dia pun terkejut tengOk ambulans. Skali ambulans pegi umah mOksu. Moksu kene athsma attack. Mane la kiteOrang tau kan. Jantung aku macam nk tercabut. Berlari pegi umah mOksu pulak. TengOk tengOk dia dh separuh sedar. Bukan nak kate aku ni spesis tak amik tau hal jiran, tau dia tak sehat, tapi tak de la tahu sampai cam tu skali kan. Sampai skarang, dia still kat HSNZ. Dah sebulan lebih warded. 

Abis cite hal Org sakit. Hari Ahad tu duk berehat rehat, dapat pulak berita jiran aku, selang 2 buah dari umah yg terbakar tu meninggal. Luruh jantung jap. Eh, tapi sempat kutip balik tau. Haha.. Puan Mak baru je g ziarah beliau, sehari sebelum tu. Sihat walafiat je. Btw, jiran aku ni dah kire warga emas plus plus dah. Tapi beliau dikurnikan kesihatan yg baik. Boleh berjalan pegi surau hari hari. Cume 3 minggu sebelum meninggal tu beliau sakit pinggang. 

Settle bab tu, keesOkkan hari nye, dapat berita lagik sOrang Org kampung aku meninggal. Berderet ni. Seram le jugak kan. Tapi nak buat cam mane. Kematian tu sesuatu yg pastikan. Tapi yang ni dah lame sakit. Makan tahun jugak aku rase. 

Oh lupe nk cite, kampung aku tengah berjerebu. Ade hutan terbakar. Sebulan setengah dah kOt. bOmba pun dah puas berkampung. Tiap tiap tahun terbakar. Tadi buat sOlat Sunat Istisqa' kali ke 2. Mintak biar hujan turun. Sumber air nak padam api pun dah makin berkurangan.  Kesian ngan Pakcik Pakcik bOmba. 

Haaaaa ade lagik satu cite terkejut. Ari Jumaat 2 minggu lepas, tengah hari time Org sOlat Jumaat tu, Puan Makcik call, bagitau sawit depan umah dia terbakar, tu yg persendirian punye. Dekat je dengan tempat Operasi Bomba tu. Puan Kakak ape lagik, bersilat terkejut la. Berlari pegi umah makcik, sebab dia bagitau tu dia pegi padam sendiri dah. Memang impress gile la, tengok daun midin hangus, terbang then jatuh atas tanah, terus keluar asap. Terbakar cara senang kO! Asap kemain banyak. Tak pernah aku tawaf satu lot kawasan sawit weh. Dah le jalan kaki. Semput mak! Sempat le jugak curah curah air. Esoknye, Incek Boss turun melawat. Bomba sukarela bawak kiteOrg pusing tempat terbakar. Tak terkata ape ape wehhhh.... 



So, bulan Februari aku memang jadi bulan OpocOt. Jantung pun berdegup tak berape nak stabil. Sian aku kan. Hahaha.. 

Chow!

0 comments:

tt