Tuesday, October 1, 2013

Pet

www.tips-fb.com

Assalamualaikum wbt

=)

Tibe tibe pagi ni terase nk bercerita pasal anak anak.. Eh bukan anak aku la *laju laju geleng kepale* ni anak anak belaan la. Aku memang dah jadi habit, ngan pets aku bahasekan diri as IBU. Haha jangan pelik! Memang dari dulu lagi cam tu. Gamaknye meroyan nak jadi ibu kot.

Last 2 weeks, Abam ngn Akak dah kembali ke pangkal jalan. Salah aku sebenarnye. Ari tu ari Jumaat, cam biase la bersihkan cage, letak habuk kayu baru, isi air, isi makanan.. Saje nk bagi Abam ngn Akak sedut udara segar. Letak la kat luar umah ngan Si Yeng Yeng tu.. Kejap kejap aku alihkan cage. Tak nak bagi kenr panas. Ntah cam mane, terleka duk sembang ngn Puan Emak. Bile teringat, pegi jenguk konon konon nak alihkan cage bawak masuk umah, skali tengok Abam ngn Akak dah kering :( Mati dalam tido. Kepanasan gamaknye. Mujur si Yuk tak pape..


Memang rase bersalah. Sian Si Yuk dah tak de kawan. Si Yuk memang tak duk satu cage ngan depa ni. Sebab Si Yuk ni kuat jeles. Tak leh tengok kaum lain dalam cage dia.. Tapi perasan la, lepas Abam ngn Akak tak de, Si Yuk kurang aktif. Makan pun x laju cam biase .. 

Untuk kurangkaan kesunyian si Yuk tu, aku cari la pengganti, si Laki ngn Bini. Kawan baru si Yuk ni memang sehat berganda ganda la drpd dia. Yang ni hamster jenis Panda. Kuat makan, kuat tido.. 

Si Yuk pun lately ni dah active balik. Taruk dalam cage Laki Bini, dia yg hyper. Gigit gigit si Laki Bini. Oh nape name cam tu? Haha. Puan Kakak yg suggest, senang nak panggil. Si Laki Bini ni sepasang. Semalam si Laki ni lari dari cage. Jenuh nak cari. Rupenye duk nyorok dlm bilik air..

Ni pulak si Yeng Yeng. Aku jumpe kat Bukit Merah. Makhluk mane yg buang tak tau la. Si Yeng Yeng ni mase bawak balik, perut buncit gile, berak cair, kutu banyak, kurap pun banyak =.=' sian dia. Tak pe la, aku amik bawak balik umah, mandi kan. Last Thursday bawak g vet. Kene jab sejarum. Mase vet inject jarum rileks je muke. Bile dh terase ubat tu, bukan main dia pecut lari. Dh le siap kene perli lagi 'kucing awak ni perut lg besar dr kepale. Bawak badan pun xlarat' =.=' 

So far si Yeng Yeng ni dh ok sket. Bab makan ubat ok jek. Aku kurangkan nasi dia, lebihkan makan kucing tu. Berselera. Berak pun x cirit dh. Manje melebih lebih pulak. Tapi bab mandi memang fail la.. Setakat ni Yeng Yeng tido dalam cage lagi. Tak berani lagi nak ajar tido dalam bilik. Kang nye dibuat berak merata rata naye aku pepagi bute basuh taik kucing..

Tu je la kesah anak anak untuk ari ni.. Selamat berhari Isnin.. 

3 comments:

Aujinz said... [Reply]

Si Yeng tue lelaki ke pompuan? Tak pernah bawak kucing ke vet, mahal tak dia punya kos rawatan. (Tak pernah bawak sebab dah bertahun tahun takde kucing.. kakaka)

Aujinz said... [Reply]

Si Yeng tue lelaki ke pompuan? Tak pernah bawak kucing ke vet, mahal tak dia punya kos rawatan. (Tak pernah bawak sebab dah bertahun tahun takde kucing.. kakaka)

Nuyue Jannah said... [Reply]

Yeng Yeng tu betina. Hehe ni bawak pegi vet gomen. X mahal pun. Kene caj sehinggit utk sejenis ubat

tt