Sunday, December 23, 2012

Migrain ~!

www.tips-fb.com

Assalamualaikum wbt :)

Ohoi kene migrain utk 2 ari memang sangat sangat x besh. Bile angkat je kepale, rase cam nak tercabut je segala urat saraf kat kepale neh. Kalu setakat sakit kepale tak pe, ni siap mual mual weh. Ops, ni bukan alahan yerk.

aku memang ade migrain. dah lame kot. since secondary school lagik. time tu duduk hostel. erk memang duduk hostel pun mase secondary school. mungkin disebabkan persekitaran kot.

So, ari ni memang aku nak bercerita pasal migrain :)

Bagi Org ade penyakit migrain cam aku ni kan biasenye akan mengalami :-

1. Rase sakit di bahagian kepale, mate dan kawasan muke. Rase cam ngilu gitu. Pedih dan ade kalenye kalu kat dahi tu kan, ade rase cam pembuluh darah tu berdenyut denyut jek T_T

2. Rase sensitif pada bunyi bising - Oh kalu aku la kan memang naik angin le kalu tengah sakit sakit kepale Org duk bising bising plak. Rase cm nk sumpah Org yg wat bising tu jadi 7E.

3. Rase loya, mual mual dan pening- memang pun. selagi tak muntah selagi tu la rase dalam perut duk bergelOdak cam gunung berapi

4. Kekadang tu pandangan akan jadi kabur dan gelap. Silap silap boleh pitam *gedebummm*

5. Selalunye jugak migrain ni akan 'berlangsung' dalam tempoh 4 hingga 72 jam *kalu aku paling max 2 hari setengah*

Untuk mengurangkan migrain ade beberape care :

1. Waktu tidO hendakalah sentiase teratur dan tidO secukupnye. - waktu tidO aku memang tak pernah nak betul pun. Ari keje pun kekadang aku tido x sampai pun 3 jam, menelaah pesbuk katenye #ERH

2. Elakkan minum yg berkafein cam kopi, nescafe dan anak beranak mereka neh. So, sekarang aku memang skip anak beranak kopi ni dah. Asek layan milO jek :)

3. Elakkan stress. - Haha yg tu tak bOleh nak kawal sebab tekanan datang bebile mase jek. Tanpa diundang

4. Jangan skip breakfast dan makan ikut waktu - Aku memang juara bab skip waktu makan. Tapi skip waktu makan pun, badan makin membulat jugak :P

So, bile migrain tu tetibe datang menyerang, cube tenangkan diri, cari kawasan yg tak bising dan berkepadatan kurang. Tenangkan jiwa. Pastu cari minyak angin sapu kat kepale, then makan ubat. Tapi tak la digalakkan sangat bergantung pada ubat. Kang asek duk makan, tak jadik jugakkan :)

Produk yg paling 'kena' dengan jiwa aku sekarang neh untuk mententeramkan kepale aku yg slalu diserang migrain neh ialaha

|
|
|
|
|
|
|
|
|

Tiger Balm Red 
Tapi kan 2 hari lepas mase kene migrain tu, jenuh aku cari tapi tak jumpe, tak tau le mane taruk tiger balm neh. Kene p beli balik kat Watson :) Best gune, berangin jek.. Yg paling penting tak bau BUSUK !

Tu je aku nak cite ari ni. Yg paling penting, jangan biarkan diri stress. Ade masalah ke dugaan ke, cube hadapi ngan tenang. Take it easy! #Kaluala Boleh

:)

p/s : Ujan turun tak henti henti. Air kejap naik kejap turun. Emosi pun same bile mengingatkan jiran di sekeliling

p/s/s : Alhamdulillah untuk rezeki hari ni :)

0 comments:

tt