Tuesday, November 6, 2012

Musim Exam ~

www.tips-fb.com


Assalamualaikum wbt =)

Hye kengkawan :) *mood ceria*

Semalam budak-budak SPM ngan SPTM dah start exam memasing.. Yg amik STPM Modular pun dah start exam untuk sem 1. Tahun ni Puan Emak ade 4 Org cucu yg ade berexam. Achik exam UPSR (dah settle, tunggu reslut je ujung minggu neh), Caca exam PMR (pun dah settle jugak, tunggu result akhir tahun neh), Angah exam SPM ngn Mira exam STPM Modular Sem 1. Haish. Tak pernah plak dalam satu tahun tu reramai gini cucu Puan Emak yg amik exam..

Dan aku pulak, bile sehari sebelum anak - anak buah nak exam, mule la kalut nak call, membebel + bagi nasihat + wish gOod luck segala bagai. Ye la, nak bagi semangat kat semua, sebab nk diaorang dapat result yg gempak kan.. Tapi dalam reramai cucu Puan Emak, Caca yg paling kuat touching. Menangis kemain lagik. Hehe *Sorry Ca, mOk yu kutuk Ca sket ari ni* Bile duk calling-calling diaorang tu, tetibe attitude bertukar jadik cam mak-mak. Ye la, memang dah ade pangkat EMAK pun kan walaupun setakat EMAK SEDARA ! Bebudak anak sedara tu dah macam anak aku sendiri dah.. Aku kan kekadang kejenye banyak, tak de mase nak menanya anak sedara pelajaran macam mane. Tak denye setiap bulan aku nak check result test diaorang. Ape yg diaorang kaborkan, itu le yg aku tau. Tapi sebagai mak sedare ni kompem la nak sesuatu yg terbaik utk diaorang kan..

Dah la cite pasal diaorang. Nak cite pengalaman aku amik exam SPM plak. Aku exam SPM tahun 2002. dah sepuloh tahun berlalu. Rase cam baru semalam pakai baju sekolah. Lencana skolah taruk kat dalam tudung, bile Teacher Hay masuk kelas, baru sibuk nk tempek kat tudung kan. Mase skolah dulu aku bukan la budak cerdik pun tapi aku pandai. Kelas memang depan la kan. Mase nak SPM tu aku rase aku tak kalut mane pun.. Cam biase-biase jek. aku boleh tido lena. tak de masalah pape pun. Cume yg paling aku tak leh ingat, mase exam paper English, cam mane ntah pen aku boleh tercabut satu-satu, dah le tu, pen tu siap 'lompat jauh'. Pergh, terkena la Org sebelah aku.. Hehe..

Mase form 5 tu, ade satu subjek tu aku tak pernah wat latihan cikgu bagi. Subjek Modern Math. Haha. Dah le bile masuk skOlah menengah cam teruk sket Math aku. Tapi mase form 5 tu yg ngajor tu Cikgu Azman. Haha. Aku memang tak leh nak blaja Math mase tu. aku cakap ngan Cikgu Azman aku tak nak blaja tapi aku nak bagi dia 'A' untuk Modern Math. Yes, i made my words. Aku dapat 'A' dan mase tu jugak kelas aku hanye 18 Org je. 17 Org dapat 'A' dan sorang je yg dapat 'B'. Hehe.. Keajaiban tu dapat 'A'..

Mase exam STPM pun aku relax gak. Tibe time exam paper Ekonomi je aku gelabah. Sumpah memang aku tak minat subjek tu. Ekonomi 2 aku boleh la catch up, yg paper lagik 1 memang hancuss la. Memang tak minat gile-gile la. Jenuh aku cari mood nak study paper tu dulu. Bile result kuar, Alhamdulillah, ade jugak rezeki aku untuk masuk U :)

so, untuk student-student SPM, STPM, STPM Modular sem 1, take it easy. Jangan tensen-tensen pasal exam. Study tu biar berpada-pada, jangan paksa diri. bile dalam keadaan terpaksa, ilmu yg kite nak tu tak kan sampai ke tahap yg kite harapkan. Cikgu jangan lawan, kang tak berkat ilmu :) Tido kene cukup. Jangan paksa diri stay up untuk study, kang mase exam tertido tak tentu pasal plak. Biar diri cukup rehat dan Otak dalam keadaan tenang :) Jangan harapkan spot questions semata-sama. Soalan past years penting.. Then, bile dah abes exam tu, jangan duk gatal-gatal nak buku semak balik jawapan. Kang ade yg makin tensen. usaha dah, doa dah, so, tawakkal je la lepas tu. Benda dah dijawabkan :)

Incek Abang aku slalu pesan kalu time exam. sebelum jawab exam, bace doa penerang hati + al-fatihah + Surah al-insyirah. Jangan gooph-gopoh. bace soalan betul-betul. cari soalan yg mudah dijawab dulu, yg susah kemudiankan :) *Ni la pesanan beliau dari aku UPSR sampai le aku exam final sem kat UUM dulu. Sweetkan abang saye :) *


So, GOOD LUCK untuk semua yg duk kalut ngan exam ..


p/s : aku bukan spesis exam-oriented :) tapi aku plak yg berdebar tunggu result UPSR achik kuar :P
p/s/s : gagal exam tak bermakne korang akan gagal dalam idop :)
p/s/s/s : ade ilmu + kepakaran tapi kalu korang tak reti nk gune + share ngan Org lain, tak gune jugak

0 comments:

tt