Wednesday, October 31, 2012

Program Korban Perdana Parlimen Dungun

www.tips-fb.com

Assalamualaikum wbt =)

Semalam kan dah update pasal Aidil Adha aku kan.. Ye la, raye haji yang penuh aktiviti berjalan-jalan sambil membesarkan perut :P Okeh, back to tajuk entry neh. Seperti tahun sebelum-sebelum ni, Incek Bos memang ade Organise Program Korban Perdana Peringkat Parlimen Dungun. Cam tahun lepas buat kat Dun Paka.. Boleh rujuk SINI. Ye la, ikut turn. 2011 kat Paka, 2010 di Dun Rantau Abang, 2009 kat Bukit Besi..

So, tahun ni cam tahun lepas-lepas jugak, Incek Bos sumbangkan lembu untuk majlis korban neh. Tahun ni ditumbangkan 36 ekor. 29 ekor disembelih pada hari kejadian, 28 Oct 2012 dan balance 7 ekor tu sembelih keesokannye.. Seronok?? Seronok la jugak duk bercampur baur ngan daging lembu tu kan..

Program korban ni start dalam kul 9 lebih. Tahun ni lewat sket, tunggu lembu sampai.. Pastu lembu dah sampai, agihkan kepada 18 JKKK dan 10 Jabatan yg terlibat untuk penyembelihan korban ni.. Tahun ni banyak jabatan yang terlibat sebab Dun Sura ni ade 20 JKKK je.. tapi yang terlibat cume 18, yang 2 lagik tu JKKK Cina... so, diaOrang tak terlibat la kan ngan program neh..


Team Kg Bukit Chatak Tengah

Ni team Kg Jalan Lembah rasenye..

After lembu disembelih, dilapah daging semua, daging-daging tu diangkut ke kanopi pembungkusan.. Kat kanopi tu, geng-geng Belia 4B, Majlis Belia Daerah Dungun, Puteri, Pemuda akan potong siap-siap, timbang ikut timbangan yg diputuskan dan dipacking siap-siap ikut kampung di Parlimen Dungun..
Kak Teh dari Pejabat Dun Paka pun ade :)

Kemain sengih lagik Kak Zi yer :)

Boleh tahan 'mabuk' daging jugak la time neh T_T aku sempat gak main-main pOtong daging neh sebelum jari cOmei aku terluke kena pisau.. nampak sangat la kan Org tak pernah potong daging kan dapur :P berdarah banyak kemain lagik.. kang kalu terus potong, ade plak kuar lagenda raje bersiung kat Dungun neh :) ye la, darah aku kan manis :)
Ni mase penyampaian daging korban kepada pengerusi jkkk

Dalam pic tu, yg pakai kemeja ade kaler cekelat-cekelat tu YB Datuk Hj Zaabar Dato  Mohd Adib- Adun Rantau Abang merangkap Exco kerajaan negeri Terengganu, yg baju T-shirt kuning berbelang putih tu cam biase la Incek Bos, yg baju kaler peach tak Incek Malek.. tu time pengagihan daging korban kepada pengerusi-pengerusi JKKK di seluruh Parlimen Dungun untuk diagihkan kepada penerima zakat di kampung memasing.. Seramai 4,200 yg menerima sumbangan daging korban tahun ni.. ramai tu :)

Mane aku time neh??
?????????????
K.Syida belah kanan, yg kiri tu name Mira kot..

Tu dia.. dah siap duk bersila bagai. nengOk je Orang duk agih-agihkan daging. dah tak kose ank bangun.. Mood pun dah ting tong.. Aku cam biase la kan.. tak sempat makan pagi walaupun bawak bekal dari umah siap-siap.. kat program plak ari tu sediakan pulut untuk breakfast.. Sudahnye perut aku masuk angin, jadi sebu, balik umah muke aku jadi bengkak cam bebola ayam.. tak tau ape masalah.. Aish.. sO far, ari tu semuanye berjalan lancar..

Esoknye, 7 ekor lagik lembu tumbang sebab ade daging yg tak cukup.. Alhamdulillah, semua penerima sumbangan daging korban dah dapat bahagian diaorang smua :)

Terima kasih pada semua pihak yg terlibat menjayakan Program Korban Perdana Parlimen Dungun untuk kali ni :) esp JKKK di Dun Sura, jabatan-jabatan kerajaan - Pejabat Daerah Dungun, Majlis Perbandaran Dungun, KETENGAH, Pejabat Agama Daerah Dungun, IPD Dungun, Pejabat Kesihatan Dungun, Majlis Belia Daerah Dungun, Belia 4B (M) Dungun, Pejabat-Pejabat ADUN, UMNO 4 Peringkat Dungun dan semua yg menjayakan secara langsung dan tak langsung :)

Kalau ade yg terkurang, kami pohon maaf :)
Sila abaikan manusia yg ber'kaki ayam' tu :)

Korang punye korban cam mane plak?
Aku????
Aku korbankan ego + perasaan aku kali ni..
T___T

p/s : Ari tu kan, ade Org 'sOund' aku ... sungguh berani kamu yerk...

p/s/s : time kasih sebab sudi datang ari tu yer..







0 comments:

tt