Sunday, September 9, 2012

Respons Saye ~

www.tips-fb.com

Assalamualaikum wbt :)

Fuh.... Bersembur air liur.. Hahahaa.. Cam best je kan tajuk entry kali ni. Tajuknye respon saye. Owh aku malas nak update status bebukan kat pesbuk tu, kang update Org tersalah anggap plak. Aku ni la perangai buruk.. Plus pulak muke buruk.. haha

So begini ceritanye.

Aku ni jenis manusia simple. Bile aku ade masalah, tak pun bile aku ade rase yg tak berape nk sedap. aku lebih suke diamkan diri. tapi bukan sepanjang mase la. So, aku noticed la, bile aku diam Org beranggapan aku ade maksud lain. Mungkin Org beranggpan aku ade masalah dengan manusia di sekeliling aku. Oh tidak same sekali. aku rase aku boleh lagik implementasikan keprofesionalan dalam idop aku. Kalu tak, dah lame kot aku wat bende yg tak patut aku buat. Memandangkan bile aku dh diam, timbul macam-macam spekulasi. Aku jenis tak kuase nak check pesbuk Org ke hape-hape. Bermacam- macam versi sampai ke telinga aku. Tak pe, biar la. Kalu ade naik kat news feed, aku terbace tu aku anggap bukan ditujukan utk aku. Walaupun jantung ni setiap ari duk berdegup laju jek. Naluri kuat beb. Tapi bile ati tak tenang lagik la susah nak wat keje.

Aku malas nk cakap banyak. For those yg terase, aku mintak maaf banyak2. tak payah la nak kecohkan satu dunia. Kalau aku ni buruk benor perangainye, simpan je dlm ati. tak payah nk get loud sangat. sebab aku bukan jenis suke canangkan keburukan Org. kebaikan Org aku suke gebang-gebangkan. Bende baik bhai. Kene kasik tau Org.

Dan, dalam mase yg same aku tak kate aku ni baik yg amat cam malaikat. tak pun, aku ni same cam Org lain. ade ati perasaan, ade rase nk memberontak, ade rase nak marah. tapi rase cemburu jauh skali la. aku bukan jenis manusia yg cemburu dgn kebahagiaan Org lain. Weh mane ade manusia yg perfect. Check balik diri kite. Kalau kite rase kite ni dh baik sangat, sebenarnye kite ni banyak keburukan. Kalau kite rase kite bersabar dh banyak sangat ngan kerenah Org, weh, bukak mate! Org lain banyak lagik yg bersabar ngan kerenah kite.

Jangan dikire sentap kite. kira sentap Org lain jugak. aku pun ade rase sentap jugak. tapi dlm sentap2 aku, pikir jugak nak update status pape kat pesbuk tu. nak bergosip kat pesbuk ngan Org lain, nk cite hal kesentapan sendiri, tak puas ati dgn Org lain. jauhhhhhhhhh la. tak de maknenya nk buat semua tu. Sebabnye lambat laun Org akan tau. ko sorok macam mane skali pun, cite tu akan sampai jugak ke telinga ko.

Betul la cakap mak aku. aku ni terlampau berlembut ngan Org. sampai Org pijak kepale aku pun, aku sengih jek lagik. nak marah pun tak boleh. abes2, nangis sorang-sorang.

Dah2 la duk mengate aku kat blakang. sindir2 kat depan pun dh la. aku ni malas nk membalas jek. aku ade lagik rase hormat kat Org. masih pikir lagik nk hormat, masih pikir lagik nak elokkan keadaan. tapi kalu cam ni la gayenye.. entah la..

Kite nk menegur ade carenye, jangan terlampau lantang. nak lantang pun, sorang same sorang dh la. jangan sound tempat terbuka bhai. jage aib Org. aku ni nak memburukkan ko, mak aih jauh same skali la. nak menyebut name ko dalam perbualan aku seharian ngn manusia-manusia di sekeliling aku pun tade maknenye. nak elakkan berlaku fitnah. Karang aku cite benda baik. yg buruk jugak Org canangkan.

Sedih sangat2 tau. biarla, aku malas nk panjangkan cite dh. pada sesiape yg ade terase ati ngan aku, aku mintak maap banyak2. satu je aku nak pesan, letakkan diri ko kat tempat aku, mesti ko kan rase ape yg aku rase.. ko tak pernah berubah.

dan , aku tak pernah cemburu dengan kesenangan, kebahagiaan yg Org lain nikmati. Alhamdulillah, dengan rezeki yg aku perolehi, aku bahagia di samping Org2 di sekeliling aku. Sikit pun tak dengki dengan rezeki yg Allah kurniakan pada Org lain.

dah la. penat sesangat dh. assalamualaikum wbt

p/s : aku ni tak mintak sangat Org hormatkan aku, cume bertimbang rasa la..

p/s/s : bertahun2 aku bertahan dan setiap ari aku berdoa semoga ko akan berubah, tapi doa aku masih tak dimakbulkan. silap aku.

p/s/s/s : menegur ade carenye. menyindir itu bukan teguran.

0 comments:

tt