Saturday, April 21, 2012

Kefobiaan !

www.tips-fb.com

Assalamualaikum wbt ;)

hye kawan - kawan.. intro same je kan memanjang.. dah standart gitu, nak wat cam ne.. hOkeh, ari ni nak bercerita pasal FOBIA =.= Memang dari kecik ade je bende yg aku fobiakan.. eh tapikan, fobia tu ape bende erk.. makan ke? ikan ke?

INCEK WIKI kate Fobia adalah rasa ketakutan yang berlebihan pada sesuatu hal atau fenomena. Fobia bisa dikatakan dapat menghambat kehidupan orang yang mengidapnya. Bagi sesetengah orang, perasaan takut seorang pengidap Fobia sukar untuk difahami. Ada perbezaan "bahasa" antara pengamat fobia dengan seorang pengidap fobia. Pengamat fobia menggunakan bahasa logika sementara seorang pengidap fobia biasanya menggunakan bahasa rasa. Bagi pengamat dirasa lucu jika seseorang berbadan besar, takut dengan haiwan kecil seperti  tikus. Sementara di bayangan mental seorang pengidap fobia subjek tersebut menjadi benda yang sangat besar, berwarna, sangat menjijikkan ataupun menakutkan.

So, semenjak kejadian ketabrakan pada 8 April 2012, bersama incek myTAX, tahap kefobiaan aku makin menjadi pelbagai.. Kalau dulu aku fobia aku biase-biase jek, skrg makin bertambah-tambah. Nak tau ape yang difobiakan itu??? Jom...

1.Anak lembu di tengah/tepi jalan
memandangkan ari tu aku dah tabrak 2 ekor anak lembu maka, selepas kejadian tu, dari jauh lagik bile aku nampak anak lembu.. dah mulee gelabah. walaupun anak lembu tu duk tepi jalan.. Ibarat kate Orang, tak de kene mengena langsung ngan lalu lintas.. Ye la, mane tau kan, tetibe je anak lembu, ke mak lembu ke, pak lembu ke.. melompat ke wat aksi akrobatik kat jalan raye tu.. Menangis kuar anak tekak aku..

2.Kenderaan besar yang berperasaan jalan raya hanya milik mereka
Korang paham kan maksud aku kan.. Alah cam bas, lOri or ape saje kenderaan yang bersaiz besar.. bile berada atas jalan raya, macam hak milik mutlak mereka je jalan tu.. nak lalu or memotong, main taram jek.. tak amik peduli dah pengguna jalan raya yg kecik cam aku neh.. Wei, aku pun bayar rOad tax okeh !

3.Jambatan
Aku tatau le aku ni ade penyakit hape.. Bile nak kene seberang je jambatan, mule le aku kalut.. duk imagine cam mane akan jadi kalau tetibe jambatan tu runtuh.. Nauzubillah.. Ye la, kalau kat Dungun neh, nak g keje semua jalan yg aku nk sampai ke Opis tu kene seberang jambatan.. Kalau jambatan dari Kg Seberang Pintasan - Kuala Dungun tu, buleh kire ngan jari le berapa kali aku lalu.. takut wooo... tinggi !

Tu senarai kefobiaan selepas ketabrakan ;) Kefobiaan yg lain??? berlambak lagik.. tak termampu nk list kat sini ;)

Tapi ape pun , kefobiaan yg ade tu bukan la penghalang untuk kite menjalani kehidupan seharian. Bagi aku normal la kalau manusia ade kefobiaan, sebab bukan semua manusia perfect kan ;)

Mase untuk menyambung 'keje sekolah' maklum le esk kan dh start sekolah ;)

p/s : Idop kite perlukan warna ;)

2 comments:

Nugrul Sakura said... [Reply]

cite pasal fobia nih...
saya sangatttt fobia gan KATAK...
even kata tuh duk sebatu dr sy,..tp sy da cuak+pucat

sbb? mase sekolah dulu...bdk laki penah lempar katak hidup2 kat atas buku nota sy...siap balut2 agi katak tuh..bile bukak terus melompak kene tudung kite...........huwaaaaaaaaa *nak pengsan

Anok Pok Mat Kapok said... [Reply]

setiap org ade kefobiaan ;P tu baru sket.. ade berderet jugak lagik

tt