Monday, January 30, 2012

Entry Ade Gambor Telur? !

www.tips-fb.com

Assamualaikum wbt :)



Dalam persahabatan kita perlu :

1. Menerima dan menelan segala kebaikan & keburukan kawan kita

bukan semua manusia dilahirkan sempurna walaupun dari segi fizikal semuanye cukup kakitangan, anggota badan & deria rase. Adekalanye, walaupun kawan kita baik tapi akan ade certain sifat yg akan kurang digemari Org. e.g, kOrek idung di tempat awam. so sebagai kawan yg baik, kite perlu menerima segala keburukan & kekurangan beliau 

2. Sentiasa bersangka baik & positif terhadap kawan kite

Bersangka baik & positif bukan hanya untuk kawan tapi untuk semua manusia di sekeliling kita. Bersangka baik & positif boleh mengelakkan berlakunya perselisihan faham antara kite & kawan. Lagi pun, x elok ade bersangka negatif ni, sebab One fine day Org tu jugak yg akan kite cari bila tersepit dgn masalah

3. Jangan tikam belakang dia dengan senjata yg boleh mencederakan atau dengan mulut kita

Back stabber ! Dari aku kecik sampai aku besar, berderat back stabber yg mengisi laluan persahabatan aku. Tak kira dari sekOlah rendah sampai aku bertapa di Sintok. Owh! Tak elok sifat cam ni, xde ape pun faedahnye, one day benda tu akan jadi balik kat kite. KARMA ! what gOes arOund, cOmes arOund !

4. Sentiasa ada untuk kawan kita x kira senang atau susah

Jangan jadikan kawan kite hanya tempat persinggahan ketika memerlukan bahu sahaja. konon konon a shoulder to cry on ! Jadilah kawan yg sentiasa ade untuk kawan kawan, berkongsi segala rasa gembira dan sedih. Jangan hanya mencari kawan ketika sedih, susah. Bila senang? Bila happy? Kawan tolak tepi.. dan, pengakhirannye, berderet alasan akan disenaraikan untuk menyedapkan keadaan !

5. Berkawan dengan Org yg mahukan berkawan


Ni yg paling penting. Kadang kadang kita terlupe, dengan senangnye mengaku 'oh, beliau ade la kawan saye'' dan pada hakikatnye, beliau xpernah mentauliahkan kite sebagai kawannya. Oh, memalukan. Walaupun, dalam fesbuk berderet rakan di fren list, belum tentu lagi mereka semua adalah kawan kita.



Hargai la mereka yg sudi menjalikan persahabatan dgn kita :) Jangan sia siakan persahabatan yg mereka hulurkan :)









p/s : Aku x kesah bile Org remOve Or blOck aku kat fb Or mane mane laman sOsial. Kawan ade di mane mane saje walaupun Org cakap aku xde sOcial life, balik keje duk umah, x reti melepak Or bersOsial di mane mane. UmOr makin ari makin tua, baik aku duk umah. Spend time ngan yg tersayang, kite x tau bile ajal kite akan menjengah .

0 comments:

tt